Monday 26 March 2012

Rumah paling berhantu


Dibangun tahun 1796 oleh Jendral David Bradford, rumah tua ini dikabarkan dihantui oleh beberapa hantu yang tidak tenteram. Menurut beberapa peneliti sebanyak 10 pembunuhan terjadi di rumah tersebut tapi peneliti2 lain seperti Troy Taylor dan David Wisehart hanya mengklafikasikan hanya 1 pembunuhan yang terjadi di Myrtles.

Biarpun begitu, kedua peneliti tersebut mengakui bahawa tempat tersebut benar-benar berhantu dan dapat dikategorikan sebagai salah satu tempat yang paling berhantu di dunia. Beberapa hantu yang dikhabarkan menghantui rumah tersebut:

- Cleo, seorang bekas budak yang mati digantung karena didakwa membunuh 2 orang gadis kecil (pembunuhan2 tersebut beserta keberadaan Cleo masih di dalam tanda-tanya..)

- Hantu dari dua orang gadis yang terbunuh tersebut dikhabarkan pernah dilihat bermain2 di beranda.

- William Drew Winter, seorang pengacara yang tinggal di Myrtles dari tahun 1860 hingga 1871. Ia mati ditembak di samping serambi rumah oleh orang tak dikenal.Dengan keadaan darah yang mengalir dan bercucuran, Winter masuk ke dalam rumah dan mencoba menaiki tangga ke lantai dua tapi tidak berhasil. Ia terjatuh ke bawah apabila sampai ke tangga ke-17. Langkah2 kakinya menaiki tangga sebelum meninggal masih boleh didengar hingga hari ini. (Hanya kematian Winter yang sudah diverifikasi)


- Hantu-hantu dari budak2 lain yang sesekali menampakkan diri untuk bertanyakan pekerjaan sebagai pembantu rumah



- Piano besar yang selalu terdengar memainkan nada2 yang sama berulang kali dengan sendirinya.



Kejadian-kejadian yang dialami oleh orang yang tinggal berdekatan atau pernah menjejakkan kaki ke rumah itu sampai sekarang menjadi misteri dan menimbulkan keseraman bagi sesetengah orang yang pernah mengalaminya.....dan menjadikan salah satu tempat paling berhantu di dunia....

No comments:

Post a Comment